—Wandel verhalen

Wandelavontuur van Ivonne en Angela

Avontuur van Ivonne en Angela

13 t/m 17 april 2015,

Vrijdag 14 augustus vertrokken we vanuit Veendam richting Zweden en was onze eerste overnachting bij B&B Björkas Mariehem in Sjöbo.

Zaterdag

Na het ontbijt zijn we aan de laatste etappe richting Rydaholm begonnen. Via een prachtige weg en schitterende omgeving kwamen wij in de loop va de middag aan bij Rydaholms Stuga. We werden super gastvrij ontvangen door Erna, Anton en de meiden Kelly en Melanie. Het Zweedse gebak (we weten de naam niet meer van deze lokale winkel akkerij, Lilla Cafeét ?) bij de koffie was erg vervelend ;-)

Zondag

De morgen begon met heerlijk verse broodjes die Erna kwam brengen. Na het ontbijt zijn we vanuit onze stuga begonnen aan de eerste wandeltocht van 19 km. Het was even wennen om i.p.v. met een routebeschrijving ineens met gps te moeten wandelen, maar hier waren we snel aan gewend. En mochten we toch de weg kwijt raken dan hadden we onze hulptroepen die we konden bellen

Het was een mooie afwisselende route.

Maandag

Vandaag zijn we op eigen gelegenheid naar Store Mosse nationalpark gegaan. Dit is een heel mooi natuurpark waar je ook schitterende wandelingen kunt maken. De bedoeling was om 14 km te wandelen wat later 22 km bleek te zijn. Deze route was best zwaar want je liep steeds op plankjes vanwege het moerassig gebied.

Dinsdag

Net als de voorgaande dagen was het vandaag ook weer schitterend weer en konden we gewoon in T-shirt en korte broek wandelen. De route van vandaag was 25 km en wederom een hele mooie tocht. We zijn onderweg ook langs het Natuurreservaat Kroppsjön gekomen waar we kraanvogels hebben gezien.

Woensdag

Deze dag hebben we zelf besteed en zijn we naar 2 elandenparken geweest. Het eerste park was in Lagan, maar dit park vonden wij niet echt leuk. Een tip voor als je nog wat wilt eten, dit kan je uitstekend doen bij het wegrestaurant rechts van het park. Nadat we wat hebben gegeten zijn we naar een ander Elandenpark gegaan in Elinge. Dit was een erg mooi park waar je de Elanden takjes mocht voeren. Daarnaast was er een leuk restaurantje waar je heerlijke koffie kon drinken.

Donderdag

De langste tocht op de warmste dag van de wandelweek (30 graden). Door Kelly werden we naar het startpunt gebracht zodat we zelf niet eerst langs een drukke weg moesten wandelen. De route ging veelal over de weg en langs Smälands Hawaii. Een super leuke plek met een klein strandje. Hier hebben we even pauze genomen en van het uitzicht genoten. Wat was het warm en helaas kom je hier geen restaurantje of iets dergelijks tegen waar je wat kunt drinken of een ijsje kunt kopen. Helemaal niets. Onder weg hebben we genoten van de mooie natuur en dorpjes. Ook kwamen we langs de weg nog een mevrouw tegen die cantharellen aan het zoeken was.

Het was een warme zware tocht, maar we hebben hem volledig uitgelopen.

Na aankomst hebben we eerst nog even buiten gezeten. Aan het begin van de avond waren we uitgenodigd om samen met Erna, Anton, Kelly en Melanie te bbq-en. Het was super verzorgd, gezellig en we hebben heerlijk gegeten. Na het eten hebben we samen nog lekker bij het vuur gezeten.

Vrijdagochtend (vroeg, erg vroeg)

De Elandsafari helaas zonder Elanden maar met Damhert, Kraanvogels en Anton Helaas was het een mistige ochtend en hebben we geen Eland gespot, maar hier komen we nog zeker een keer voor terug.

S ’middags was het de hoogste tijd om voor de laatste keer deze week onze wandelschoenen aan te trekken.

De tocht van 16 km Rydaholm naar Tagel. Weer een mooie tocht met mooi weer, maar de kilometers van de afgelopen dagen begonnen we nu wel in onze benen te voelen. In Tagel aangekomen werden we door Erna en Anton opgewacht en verwend met drinken en een heeeeerlijk pudding broodje.

Conclusie

Een super gastvrij verblijf en voor elke wandelaar wat wils. We komen graag een keer weer.